27 Şubat 2018 Salı

TUNAY GÖZDEN ANLATIYOR...



Tunay Gözden
  Cast Direktörü



 Instagram- Facebook : tunaymenajerlik

Tunay, dümdüz bir soruyla başlıyorum sormaya çünkü öncelikle yanlış algıyı düzeltmek istiyorum. Cast direktörü ve cast direktörlüğü nedir?

Cast direktörlüğü ülkemizde kavram karmaşasına yol açsa da aslında senaryoya ve karaktere uygun oyuncuyu önce kafanda canlandırıp, yoğun ve dikkatli bir audition sürecinden sonra, bunu yönetmene ve yapımcıya sunma ve hemen ardından dizide yer alabilecek tüm ana cast oyuncularını seçip tüm programlarını netleştirip kanal sunumuna hazır hale getirmektir. 
Şimdi o zaman şöyle özetleyelim mi; projelerin oyuncu kadrosuna en uygun oyuncuları buluyorsun...Tabii hal böyle olunca, yeni yüzler, yeni yetenekler de keşfetmiş oluyorsun. Doğru mudur?

Aynen öyle. Aşırı efor isteyen meşakkatli bir iş.

Nasıl ve neden seçtin bu meşakkatli işi?

Ben bu sektöre, ilk aldığım eğitim olan oyunculukla başladım. Bu da ilerisi için bu meslekte oyuncuyla empati kurmamı sağladı. Oyunculuk yaparken, bir yandan cast çok ilgimi çekti ve işin en dibinden, yani sokak castı yaparak başladım. Bildiğin arkadan geçen şemsiyeli adamı arıyordum. Sonrasında bu işi daha profosyonel bir kariyere taşımak istedim çünkü dizi sektörü inanılmaz bir hızla ilerlıyordu. Ve insan üstü birçaba sarfederek, o dönem Abdullah Oğuz'dan ayrılıp, cast şirketini henüz yeni kuran Zeynep Berkiş’in yanında alıverdim soluğu. Bana ilk sorusu, tüm iyi niyeti ve kibarlığıyla; ''sana nasıl yardımcı olabilirim?'' oldu. Aslında klasik bir soruydu ama benim verdiğim cevap hiç klasik, alışılmış değildi. ''Senin sağ kolun olmak istiyorum'' dedim. Zeynep'in 10 saniyelik şaşkın yüz ifadesi hala gözlerimin önünde. Herhalde ''deli bu'' diyerek beni asistan olarak işe aldı ve anladım ki bu meslek gerçekten deli işi. Tam benlik bir işti. Sonra yollarımız Renda Güner, Harika Uygur ve sevgili Tümay Özokur ile kesişti.

Tecrübeli isimler... Peki oyuncu kadrosunu oluştururken nelere dikkat ediyorsun? Senin yaşanmış tecrübelerin ne diyor?

Projede oyuncu kadrosu oluştururken elbette başta senaryoya hakimiyet çok önemli. Ben önce senaryoyu sindirdikten sonra ilk bölümü kafamda çekmeye başlıyorum. İster istemez o karakterle ilgili gözümün önünde oyuncu siluetleri oluşmaya başlıyor ve bir domino etkisi gibi tüm cast kafamda birleşiyor.

Projenin iyi bir proje olarak anılmasında cast direktörün de etkisi var mı? İyi cast projeyi güzelleştirir mi? Ya da cast seçiminin kötü olması projeyi nasıl etkiler?

Çok büyük etkisi olduğu kanaatindeyim. Cast direktörlüğü öncelikle iyi bir göze sahip olmaktan ve yapımcıya ve yönetmene değişik alternatif oyuncular sunmaktan geçer. Doğru bir cast iyi oyuncularla projeyi çok başka biryere taşıyabilir. Maalesef ki kötü cast seçimlerinden projelerin yayından kaldırıldığına şahit olduk.Hep aynı isimleri projelere koymak bana göre cast direktörlüğü değildir. Konservatuarlardan her yıl binlerce genç yetenek oyuncu mezun oluyor. Bu insanların hayatlarını idame ettirebilmek için işe ihtiyaçları var. Yeni yüzlere daha çok fırsat verilmesi gerektiğini düşünüyorum.

Cast direktörünün etkisini izleyici de anlıyor mu?

Konuya sadece cast olarak bakmamak gerek. İyi bir hikaye, kalemi kuvvetli bir senarist, reji, yönetmen, yapımcı hepsi birbirleriyle doğru orantılı. Biri kötü olursa tüm projeyi etkiler ve domino etkisi yaratır.

Gelelim yeni yüzlere... Genç yetenek dediğin o oyuncu adaylarının oyunculuk yapabileceğini nasıl anlıyorsun?

Öncelikle muhakak bir öngörüşmemiz oluyor ve bu işi gerçekten bir meslek olarak görüp görmediğini anlamaya çalısıyorum. Zaten karşı tarafın verdiği brifler neticesinde ve ona özel hazırlanmış auditiondaki performansına göre karar veriyorum.

Auditiona hazır olmaları önemli. Çok kötü performanslara rastlayabiliyoruz. Belki pek çok kişi önemli olanın kamera önünde karaktere bürünebilmek olduğunu sanıyor ama her şeyden önce auditionda da iyi bir performans sergilemek önemli. O karaktere bürünebileceğini göstermek için yani. Nelere dikkat edilmeli?

Audition, oyuncu için zaten once cast direktörünün ve sonrasında yönetmen ve yapımcıya ''merhaba'' dediğiniz yer ve çok önemli. Kendi gerçeğinden kaçan hiçbir oyuncu adayı sahnede veya auditionda karakteri yakalayamaz. Öncelikle kendisiyle mahkemesini bitirmeli ve role öyle hazırlanmalı ya da bunun tekniklerini öğrenmeli, rol yapmamalı, oynamalı.

Yetenek ve eğitim bir arada gerekiyor sonucuna varabilir miyiz? Öte yandan, oyunculuk eğitimi alarak kısa sürede ünlü olacağını düşünenler var ama iyi bir oyuncu olmak için daha fazlası gerekmiyor mu? Mesela bence duygusal zeka çok önemli. Ekip çalışmasını bilmek ve özellikle yönetmeni anlayabilmek de öyle…

Güzel bir soru. Adı üstünde; kısa. Kısa bir sürede ünlü olan eğer donanımı yoksa, yine kısa sürede biter. Ülkemiz yetenek konusunda bereketli, etraf yetenekli genç kaynıyor. Ben onları toprağın altındaki bir altın gibi düşünüyorum. Ancak doğru ellerde işlenirse değerli bir mücevher olabilir. Duygusal zekasıyla iç dünyasını dengede tutabilen ve gerektiği yerde mesleği için bunu kullanabilenler bir adım önde.

Sen verdiğin eğitimlerde de bunların altını çiziyor musun?

Verdiğimiz eğitimlerde ilk sorumuz; ''Artık herkes güzel,herkes yakışıklı.Senin farkın ne?''. Biz bu farkındalığı kazandırmayı ilke edindik. Set ahlakı,yönetmen ve yapımcıyla iletişim... Dizi ve sinema filmi görüşmelerinde nasıl davranılması gerek? Bir çok konu başlığımız var. Ben oyunculuk mesleğini göğe atılan kuvvetli bir çığlık olarak düşünüyorum. Bizi biz yapan o insani duyguların en güzel seyri olarak yorumluyorum. Kendi benliğinden kaçmayan her insanın sahnedeki gerçek beni yakalayabilmesinin yolunu gösteriyoruz. Kendinden saklanan değil tüm cesaretiyle o çığlığı atabilecek bireyleri arıyoruz. Ve soruyorum; ''Kendi gerçeğimizden kaçarsak, sahne üzerindeki hakiki gerçekliği nasıl yaratacağız?'' 

Güzel! Nasıl yaratılır o gerçek?

Öncelikle bu bir meslek. Özellikle gençlerin, etraflarında oluşan tüm popülist metazoriden kurtulup bunu algılayabilmesi çok önemli. Dolayısıyla her meslek gibi kesinlikle eğitimini alması ve kişisel gelişimine de büyük önem vermesi gerekiyor. Farkındalığı olanlar bir adım önde. Her zaman söylediğim gibi bu işi sıkı çalışıp, bu fedakarlığa hazırlarsa girmelerini tavsiye ediyorum.

Oyuncu menajerliği de yapıyorsun… Hangi oyuncularla birlikte çalışıyor ve birlikte yol alıyorsun?

Tunay Menajerlik olarak İstanbul ve İzmir'de şubeleri olan ama her daim butik çalışma idealinde olan bir yapıdayız.
Mehmet Uslu,Sinan Pekinton ya da Tuğçe Baltalı gibi ana cast oynayan çok kıymetli oyuncularımızın yanında, kendi bünyemizden yetiştirdiğimiz yeni yüz oyuncularımızda var. 

Tuğçe Baltalı inanılmaz bir gelişme gösterdi zaten. Her işinde bir öncekinden çok çok daha iyi ve bu böyle gidiyor... Beğenirim ve severim, bilirsin. Bu arada çalıştığın tüm isimler zaten sürekli kendini geliştiren, değerli isimler. Peki bir cast direktörü olarak sen kendini nasıl geliştiriryorsun?

Açıkası ben bu konuda şanslıydım çünkü oyunculuk eğitimimi yurtdışında aldım ve Amerika bunun için biçilmiş bir kaftandı benim için.


Şimdi eğri oturup doğru konuşalım; yurtdışında eğitim alanlar kendini bir şekilde gösteriyor zaten. Artılarını da görüyor, değil mi?

Döndüğümde cast yapmaya başladıktan sonra çok büyük artılarını gördüm. Bunun yanında cast direktörü hem tiyatro hem de sinema etkinliklerini sıkı takip etmeli. Yenilikçi oyunculuk akımlarını araştırmalı ve sağlam keşiflere imza atmalı ki inanın bunu hazzı şahsım adına hiç bir maddi değerle ölçülemez.

Cast verdiğin projeler hangileri?
Eşkiya Dünyaya Hükümdar Olmaz, Söz, Fi, Hıçkırık, Mehmet;Bir Cihan Fatihi ve bunlar gibi özel projeler...

Cast direktörlüğünü yapmaktan en çok mutlu olduğun proje?

Öncelikle tabi ki Kavak Yelleri ve Gani Müjde ile yaptığımız Harem. Ankara'nın Dikmeni... Çok severek ve isteyerek yaptığım bir iş oldu. Özellikle Ankara'nın Dikmeni projesinde Latif karakterine Burak Kut'u sunmuş olmam.


Burak Kut hikayesi hayli ilginç aslında. Ben anlatmayayım, kendin anlat istersen...

Bir gün evde 20 yıl önceki klibini izlerken aklıma geldi ve sevgili Burak Kut'u projeye çalıştırıp sundum. Gani hocamız, Afrika seyahatinde, Skypetan bağlanıp auditionı izleyip ok verdi. Unutamadığım ilginç anılardan biridir.

Hangi yönetmenlerle çalışmayı daha çok seviyorsun?

Ahu Şentürk.


Ben de seninle çalışmaktan keyif alıyorum ve oyuncularından Mehmet Uslu ve Engin Soy ile çalıştım şu ana kadar ama umarım yeniden çalışma fırsatımız da olur. Sonuç olarak; teşekkürler, çok tatlısın ve ama ben de çok ısrarcıyım, unutma. Hangi yönetmenler?

Aslında böyle bir ayrımım hiç olmadı. Profesyonel olan her ortamda hangi proje ve yönetmen olursa olsun çalışırım.

Profesyonellik dediğin noktada, sormadan geçemem. Yine şahit olunan bir başka gerçek... Neden sürekli menajer değiştiriyor bazı oyuncular? Yani mesela bakıyorum daha bir ay önce başka bir menajerle çalışırken, şimdi başka bir isimle ve muhtemelen bir ay sonra da bambaşka bir isimle olacak... 

Bu iş istikrar gerektiren bir ekip çalışmasıdır. Maalesef tüketim toplumu olmamızdaki tatminsizlik bizim sektörde de açıkça kendini gösteriyor. Bizim keşfedip sektöre kazandırdığımız, hatta karakter seçiminde yönlendirmemizle hayatı ve kariyeri bir anda değişen oyuncularımız oldu. Bazılarıyla halen devam ediyoruz çünkü onlar bu hikayeye inanıp bize güvendiler ve bir ekip olduk. Ancak yine aynı hassasiyetle yola cıktığımız bazı oyuncular bu erdemi gösteremedi.

Kısa vadede kazanç arzusundan olabilir mi?

Bu tarz oyuncular hiç bir zaman uzun vadede kazanmıycaklar. Bunu basın danışmanı olarak başladığım ve 17 yıldır hizmet ettiğim sanat camiasındaki tecrübemle söylüyorum. Çünkü camiamız çok küçük,herkes kimin ne olduğunu çok iyi bilmekte ve tüm meslektaşlarımızın biribirinden haberi var. Elbette bize de başka menajerlerle çalışmış oyuncular gelmek istiyor ama bıraktığı menajerde benim arkadaşım. Ben hemen açıp o menajer arkadaşımdan referans alırım, kendi süzgecimde değerlendirip öyle karar veririm.

Sence sektör genel olarak ne durumda?

Sektör günden güne gelişme gösteriyor. Dünya pazarındada bunun yansımlarına şahit olduk ancak çıtayı yülseltmek adına daha iyi senaryolara yenilikçi beyinlere ihtiyaç olduğunu düşünüyorum..

Var mı önünde böyle bir proje? Önündeki projeler neler?

Var. Ayrıca şu an kendi yazdığım bir hikayeyi senaryolaştırmaya çalısıyorum. Ve 10 küsür yıldır verdiğim bireysel ve kişiye özel eğitimleri ve tecrübelerimi daha büyük platformlara taşımak için projeler geliştiriyorum. Tabii oyuncu keşfetmeye devam! Hashtag; biz keşfetmeyi seviyoruz.

#bizkeşfetmeyiseviyoruz




Röportaj : AS
Mail : senturkahu@gmail.com


0 yorum:

Yorum Gönder